Viestintä, sosiaalinen media ja pelit ovat suosituimpia sovelluksia puhelimissa, joilla hoidetaan myös monia muita asioita. Valokuvaamiseen, piirtämiseen, kirjojen lukemiseen, äänikirjojen ja podcastien kuunteluun, ja kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan löytyy app. Vaikka puhelinta eivät kaikki miellä taiteen ja kulttuurin tutkimisen välineeksi, on Google kehittänyt kiitosta saaneen sovelluksen juuri siihen tarkoitukseen.
Google Arts & Culture (taide ja kulttuuri) on ilmainen sovellus, jonka voi ladata Play-kaupasta omalle Android-ohjelmistolla toimivalle laitteelle. Apple iPhonessa toimiva versio ohjelmasta on tekeillä.
Taide ja kulttuuri -sovelluksen ideana on löytää kytköksiä ja kiinnekohtia siihen maailmaan, jolloin teokset on tehty ja päästä niiden kautta muiden teosten ja ympäröivän kulttuurin jäljille. Sovelluksessa ei siis vain katsota taulua, patsasta, tai graffitia ja siirrytä seuraavaan teokseen, vaan opitaan enemmän sen suhteesta muihin.
Google kertoo 3000 yhteistyökumppanin, kuten museon, oppilaitoksen, arkiston, kuraattorin tai kokoelman osallistuneen aineiston kokoamiseen.
Mitäpä Googlen sovellus olisi ilman tekoälyä? Kyllä, Arts & Culture -sovellusta voi pyytää tekemään runollisen postikortin (Poem Postcard). Ensin valitaan jokin taideteos, ja haluttu runomuoto, kuten sonetti, haiku tai muu, annetaan tekoälyn miettiä hetki, ja runo on valmis. Tämän ainutkertaisen taideteos-runo-yhdistelmän voi lähettää kavereille ihailtavaksi. Runoja suoltavana tekoälyteknologiana on Google PaLM 2 kielimalli. Kaikilla kielillä se ei vielä toimi.
Google kertoo myös hieman taustaa miten tällainen sovellus on syntynyt. Jo 10 vuotta sitten pieni ryhmä aloitti sivuprojektin (niin kutsuttu 20% projekti, jota työntekijät voivat tehdä varsinaisen työnsä ohessa), jossa he kehittivät uudenlaista sovellusta taiteen ja kulttuurin esittämiseen. Nyt kun he ovat 10 vuottaa viisaampia, he kirjoittavat:
Kyllä, Mona Lisa on kaikille tuttu, mutta kiinnostavia ovat myös nigerialainen pippurikeitto, Australian urheilukulttuuri, indonesialainen batiikki ja graffitit Brasilian kaduilla. Kaikki tämä laajensi ymmärrystämme kulttuurista ja rikasti tietoisuuttamme ihmiskunnasta. … On mahdollista löytää polkuja tasavertaisuuteen ja vapauteen, ja reittejä uhattuina oleviin perintökohteisiin, kaikki nähtynä paikallisten yhteisöjen silmien kautta.
Miksi Google investoi 10 vuotta ilmaiseen, runsaasti kehitysresursseja vaativaan sovellukseen, jossa ei näytä edes olevan mainoksia?
Google Arts & Culture on hieno sovellus, jonka kehittäjät vaikuttavat vilpittömästi haluavan tarjota maailmalle uusia kokemuksia taiteesta ja kulttuurista. Google on kuitenkin kasvanut yhdeksi maailman suurimmaksi ja varakkaimmaksi yritykseksi mainosten myynnillä. Tätä liiketoimintaa yhtiö tehostaa keräämällä ihmisten henkilökohtaisia tietoja ja muodostamalla tiedoista erittäin tarkan profiilin mainosten kohdentamiseksi.
Tässä Googlen taide ja kulttuurisovelluksessa liiketoiminta näkyy siten, että sovellus kerää vähintään seuraavat tiedot käyttäjistään:
- Tarkka sijainti (tyypillisesti sijaintitietoa kerätään jatkuvasti niissä sovelluksissa, jotka sitä tekevät)
- Henkiökohtaiset tiedot: nimi, sähköpostiosoite, laitteessa olevien käyttäjätilien tiedot, osoite, puhelinnumero, ja muuta tietoa.
- Laitteessa olevat ja sillä otettavat valokuvat ja videot.
- Kontaktit.
- Kaikki mitä käyttäjä taidesovelluksella tekee.
- Teknistä tietoa sovelluksen suorituksesta ja mahdollisista ongelmista.
- Laitteen yksilöivä tunnus.
Taiteen ja kulttuurin tutkimiseen tarkoitettu sovellus ei todennäköisesti tarvitse mihinkään Googlen jatkuvasti keräämää henkilökohtaista dataa. Mainosten kohdentamiseen tarkoitetun profiilin täydentämiseen niitä sen sijaan voi hyödyntää.