Elokuvavuokraamo kilpailee TV-kanavien kanssa huippusarjojen esittämisestä

Internetissä toimiva Netflix-elokuvavuokraamo on ostanut esitysoikeudet uuteen tekeillä olevaan televisiosarjaan, jonka tasosta vastaavat ohjaaja David Fincher ja näyttelijä Kevin Spacey. House of Cards (Korttitalo) TV-tuotanto valmistuu vuonna 2012 eikä sitä tulla näkemään Yhdysvalloissa televisiosta lainkaan, vaan ainoastaan Netflix-vuokraamon verkkosivuilta.

Sopimus on erittäin merkittävä signaali television tulevaisuudelle. TV-kanavat eivät kilpaile enää keskenään katsojista, mainostajista ja ohjelmista, vaan ne kilpailevat niistä myös Internetissä toimivien uusien yritysten kanssa. Verkossa toimivien yritysten etuna on ajasta ja paikasta riippumattomuus. Kun TV-kanava lähettää ohjelman määrättyyn aikaan, Internetistä ohjelman voi käydä katsomassa silloin kun itselle sopii ja siellä missä itse haluaa (kunhan vain on sopiva laite matkassa).

Huipputekijöiden uudesta 26-osaisesta TV-sarjasta on maksettava huippuhinta, olipa ostaja kuka tahansa. Alan asiantuntijat arvelevat sarjan hinnan olevan 100 miljoonan dollarin tasolla.

Alunperin Netflix oli leffavuokraamo, joka toimi verkossa ja postitti asiakkaille DVD-levyjä. Muutaman vuoden yhtiö on tarjonnut elokuvia vuokralle suoraan verkosta katsottaviksi. Netflixillä on yli 20 miljoonaa asiakasta ja erityisesti online-vuokraus on kasvussa Apple iPadin ja muiden vastaavien laitteiden ansiosta.

Katso Netflixin monipuolisia toimintoja ja suosittelujärjestelmää esittelevä video:

House of Cards-sarjan kaikki jaksot eivät välttämättä tule kerralla saataville, vaan Netflix suunnittelee julkistavansa muutaman jakson kerrallaan. Netflixillä on hyviä kokemuksia muista TV-sarjoista, kuten 24 ja Lost, jotka ovat jatkuvasti suosittua katsottavaa vuokraamossa. Yhtiön edustaja pitää tunnin jatkosarjoja vaikeina televisiokanaville, mutta on sitä mieltä että ”Netflix voi pelastaa koko ohjelmagenren”.

Yhdysvalloissa yleisö onkin nopeasti siirtymässä Internet-katseluun. Goldman Sachsin asiantuntija arvioi jo 27 prosentin kuluttajista USA:ssa katsovan elokuvia ja TV-ohjelmia Internetistä. Media Rights Capital tuotantoyhtiön johtaja puolestaan pitää Netflixin kilpailuasemaa TV-kanaville jo todellisena: ”Heillä on jakelukanava jolla voi kilpailla television kanssa”.

Categories Yleinen