Mediaan sijoitetun mainosrahan ja yleisön siihen käyttämän ajan suhde vinoutunut

Yksi medialiiketoiminnan suurista puheenaiheista, lehdistön maksulliset verkkosivut, saattaakin olla yritys ratkaista väärä ongelma. Uutislehtien verkkosivujen maksullisuutta perusteellaan usein sillä, että mainosmyynnillä ei voi rahoittaa sisällön tuotantoa ja siksi lukijoilta otetaan maksu (mainosten lisäksi) uutisista. Tutkimuslaitos eMarketer on kuitenkin sitä mieltä, että Internet-mainonnan hinnoittelu ei vielä vastaa yleisön mediaan käyttämää aikaa. Kun median kulutus on siirtymässä Internetiin, voimme odottaa verkkolehtien mainosmyyntitulojen kasvavan.

Source: eMarketer 2011

Emarketer tutki ensin miten kauan Yhdysvalloissa keskimäärin Internetiä, televisiota, radiota, sanomalehtiä, aikakauslehtiä ja mobiililaitteita käytetään päivittäin. 42,9% media-ajasta vei televisio ja Internet 25,2%. Muulle medialle jäi rippeitä.

Sen jälkeen eMarketer laski paljonko mainosrahaa eri medioihin sijoitetaan. Televisio sai 42,7% eli saman verran kuin yleisö sen parissa vietti aikaa, mutta Internet sai vain 18,7% mainosdollareista. Sen sijaan sanomalehdet saivat mainostuloista 16,5%, vaikka median parissa käytettiin aikaa vain 4,9%.

Maksullisten uutissivujen kaksi suurta menestystarinaa ovat talouslehdet Wall Street Journal ja Financial Times. Suurista mediataloista New York Times muutti monimutkaisella järjestelmällä omat uutissivunsa maksullisiksi maaliskuun lopulla, joten muutaman kuukauden päästä saamme toivottavasti kuulla tuloksia.