Yahoo patentoi mainosjärjestelmän e-kirjoihin

Kirjoissa ei olla totuttu näkemään mainoksia. Joissakin kirjoissa kustantaja saattaa mainostaa omia tuotteitaan, mutta siihen se on jäänyt. Tammikuussa 2012 ihmettelin miksi mainoksia ei kirjoihin ole jo ilmestynyt, vaikka nillä voisi rahoittaa kaikkia alan toimijoita – mukaanlukien kirjailijoita. Mediayhtiö Yahoo on nyt ryhtynyt töihin, ja patentoinut mainosjärjestelmän e-kirjoihin.

Yahoon patenttihakemus kuvaa järjestelmän, jossa mainoksia valitaan sitä mukaa kun lukija etenee kirjassa. Esimerkiksi jos lukija on kirjassa sellaisessa kohdassa, missä tarjoilija on tarjoilemassa päähenkilölle kuumaa juomaa, järjestelmä voisi näyttää lukijalle kaakao- tai suklaamainoksen.

Järjestelmä olisi siis käynnissä koko ajan lukijan lukiessa kirjaa. Laitteen, jolla kirjaa luetaan, tulisi olla jatkuvasti kytketty internetiin. Kun lukija kääntää uuden sivun, mainosjärjestelmä kävisi tutkimassa löytyykö tietokannasta sopivia mainoksia sivulla oleviin sanoihin nähden.

mainos e-kirjassa

Positiivinen seuraus mainoksista kirjoissa voisi olla kirjojen edullinen myyntihinta tai jakelu ilmaiseksi. Ikävänä puolena olisi paitsi mainosten (mahdollisesti) häiritsevä esitys kesken kirjan lukemisen, myös mainosjärjestelmän tiedonkeruu lukijan luku- ja elämäntavoista.