Amazon-verkkokaupan perustaja ja pääjohtaja Jeff Bezos esitteli syyskuun alussa 2012 uudet Kindle-lukulaitteet e-kirjojen lukemiseen ja Fire-mediatabletit kaikenlaiseen digitaalisen median käyttöön. Kirjat ovat lähellä Bezosin sydäntä, sillä niillä maailman suurin verkkokauppa aikoinaan aloitti, eikä e-kirjamarkkinan luominenkaan ihan sattumaa ollut. Amazonin pääjohtaja esittikin lehdistöpuheessaan erittäin mielenkiintoisen tilastotiedon, jonka kuva kertoo suuren tarinan.
Bezosin esittämän kuvan tilastopalkkien viesti on seuraava:
– Kirjallisuuden harrastajan siirryttyä Kindle-lukulaitteeseen, lukeminen lisääntyy.
Sama ilmiö koskee tiettävästi muitakin lukulaitteita, mutta Kindle-laitteiden langaton internet-yhteys ja erittäin helppo ostosten teko rohkaisevat lataamaan luettavaa.
– Lukeminen lisääntyy ajan kuluessa. Vuonna 2008 Kindlen omistajat lukivat 2.5 kertaa enemmän kuin aiemmin, kun vuonna 2011 he lukivat jo 4.6 kertaa enemmän.
Tätä selittänee jatkuva e-kirjavalikoiman kasvu ja ensimmäisten e-kirjallisuudesta lähtöisin olevien maailmanlaajuisten ilmiöiden synty.
Mistäkö Amazon tietää miten paljon heidän asiakkaansa lukevat? Asiakkaan Amazon-tilillä näkyy tietysti koko ostohistoria, mutta todellisuudessa yhtiöllä on mahdollisuus tietää enemmänkin asiakkaistaan. Kindle-laitteethan ovat periaatteessa lähes jatkuvasti kytkettyjä Amazon-kauppaan ja käyttäjän tilille.
Jos haluat itse katsoa Kindle-laitteiden julkistustilaisuuden, koko 1h 12 minuutin video on tässä.