Olen joskus väittänyt mainonnan pelastavan kirjallisuuden, erityisesti pienen kielialueen kirjallisuuden, mutta nyt myös suurilla markkinoilla tehdyt kyselytutkimukset puolustavat mainonnan tuontia kirjoihin. Britanniassa 51,9% lukijoista katsoisi suopeasti mainoksia kirjoissa, ja USA:ssa 45,7%. Lukija saisi kirjan ilmaiseksi mainoksia vastaan.
Mainos oli kyselyssä määritelty korkeintaan 15 sekunnin mittaiseksi väliosaksi jokaisen luvun alussa.
11% briteistä lataisi joka tapauksessa piraattikopion kirjasta.
15,2% briteistä olisi valmis maksamaan 99 senttiä, 12,5% maksaisi 2,99 dollaria ja 9,4% maksaisi 19,90 dollaria kirjasta ilman mainoksia.
Kysely tehtiin 5000 ihmiselle USA:ssa ja Britanniassa. Tutkimus tehtiin kaksi kertaa eri ihmisille: ensin huhtikuussa 2012 ja toisen kerran syyskuussa 2012. Tulosten keskiarvo oli sama kummallakin kerralla.
Tutkimuksen takana on – ehkä ei kovinkaan yllättäen – uusi yritys Ebookplus, jonka toiminta-ajatuksena on toimia sekä mainosten välittäjänä että teknisenä alustana mainoksia sisältäville e-kirjoille.