Britit lukevat mielummin mainoksilla sponsoroidun kirjan kuin maksavat siitä

Olen joskus väittänyt mainonnan pelastavan kirjallisuuden, erityisesti pienen kielialueen kirjallisuuden, mutta nyt myös suurilla markkinoilla tehdyt kyselytutkimukset puolustavat mainonnan tuontia kirjoihin. Britanniassa 51,9% lukijoista katsoisi suopeasti mainoksia kirjoissa, ja USA:ssa 45,7%. Lukija saisi kirjan ilmaiseksi mainoksia vastaan.

Mainos oli kyselyssä määritelty korkeintaan 15 sekunnin mittaiseksi väliosaksi jokaisen luvun alussa.
11% briteistä lataisi joka tapauksessa piraattikopion kirjasta.
15,2% briteistä olisi valmis maksamaan 99 senttiä, 12,5% maksaisi 2,99 dollaria ja 9,4% maksaisi 19,90 dollaria kirjasta ilman mainoksia.

Kysely tehtiin 5000 ihmiselle USA:ssa ja Britanniassa. Tutkimus tehtiin kaksi kertaa eri ihmisille: ensin huhtikuussa 2012 ja toisen kerran syyskuussa 2012. Tulosten keskiarvo oli sama kummallakin kerralla.

Tutkimuksen takana on – ehkä ei kovinkaan yllättäen – uusi yritys Ebookplus, jonka toiminta-ajatuksena on toimia sekä mainosten välittäjänä että teknisenä alustana mainoksia sisältäville e-kirjoille.