Printtimedian kutistuminen kurittaa mediayhtiö Sanomaa

Onhan tämä kehitys tiedossa ollut jo jonkin aikaa, mutta silti muutoksen konkreettisuus säväyttää, kun se sitten tapahtuu. Suomen suurin mediayhtiö Sanoma julkisti vuoden 2012 yhdeksän ensimmäisen kuukauden taloudellisen tuloksensa, jota lukemalla ja toimitusjohtajan lausuntoja arvioimalla voi tehdä vain yhden johtopäätöksen: median murros on nyt realisoitunut. Digitaalinen media on saattanut saavuttaa käännepisteen, josta kehitys kiihtyy niin nopeasti, että jokaisen alan yhtiön on viimeinkin tehtävä jotain.

Sanoma-konserni on iloinen tammi-syyskuun 2012 aikana syntyneestä oppimateriaaleja tuottavan liikeyksikkönsä ja Nelonen Median hyvästä tuloksesta, mutta muun liiketoiminnan kehityksestä talossa ei olla aivan niin iloisia.

Sanoman liikevaihto laski 4,4% vuoden 2011 heinä-syyskuusta vuoden 2012 samaan ajanjaksoon. Aikaisemmin käynnistettyjen kustannussäästöjen vuoksi tulos pysyi plussalla. Yhtiö odottaa koko vuoden 2012 liikevaihdon pysyvän edellisen vuoden tasolla tai kasvavan hieman. Osakekohtaisen tuloksen Sanoma odottaa laskevan vuoteen 2011 verrattuna.

Toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen vetää vuoden 2012 tähänastista taivalta yhteen näin: ”Learning-segmentti ja Nelonen Media tekivät jälleen vakaan tuloksen, mutta muita toimintojamme vaikeuttivat jatkuva levikkimyynnin ja mainosmarkkinoiden heikkeneminen.”

Pitkään jatkunut printtimedian hidas, mutta vääjäämätön levikinlasku ja mainosrahan siirtyminen digitaaliseen mediaan on ilmeisesti saavuttanut ainakin Sanoman tapauksessa käännekohdan (myös Tipping Pointista puhutaan).

Kaukonen murehtii: ”Talouden epävarmuus ja heikko kuluttajaluottamus vaikuttavat edelleen mainosmarkkinoihin suurimmissa toimintamaissamme. Samaan aikaan median digitalisoituminen kiihtyy, ja levikit laskevat.”

Asian muuttuminen konkreettiseksi on pysäyttävää, sillä noin kaksi vuotta sitten keskustelin Sanoman digitaalisesta strategiasta vastaavan johtajan kanssa kerätessäni aineistoa Hyvästi media –kirjaa varten. Sanoma oli jo vuosia tehnyt töitä ja uudistuksia valmistautuessaan digitaaliseen mediaan. Siirtymätyö on siitä hetkestä varmasti edelleen vain kiihtynyt, mutta suuren konsernin rakenteet ja riippuvuus olemassa olevista tulovirroista ovat vaikea yhtälö uuden toiminnan kannalta.

Toimitusjohtajalla on suunnitelma: ”Ensinnäkin nopeutamme tuotteidemme ja palvelujemme digitaalista ja monimediaista muutosta. Toiseksi meidän on kauttaaltaan parannettava suorituskykyämme työkulttuurin, prosessien ja kustannustehokkuuden alueilla. Tavoitteemme on vähentää kokonaiskuluja noin 60 miljoonalla eurolla kolmen seuraavan vuoden aikana vuoden 2012 tasoon verrattuna. Tästä 30 miljoonaa euroa liittyy kustannussäästöihin tukitoiminnoissa ja 30 miljoonaa euroa toimintojen tehostamiseen.”

Toisin sanoen, irtisanomisia ja ulkoistamisia on luvassa. Sanoma on vahvassa asemassa, vaikka luvut tulevatkin näyttämään heikoilta muutaman vuoden.

Kaiken kaikkiaan alalla tulee taatusti yhtiöiden yhdistymisiä, siirtymisiä uusille omistajille (mahdollisesti ulkomaisille) ja yksinkertaisesti osa toimijoista häviää. Juuri julkistettu jättimäisen kirjakustantamon, Penguin Random Housen, syntyminen on yksi esimerkki miten muutosta taklataan maailmalla.

Sanoman tulostiedote.