E-kirjojen myynnin hurjin kasvuvaihe on rauhoittumassa Pohjois-Amerikassa. Viimeisin arvio huhti-kesäkuulta 2012 kertoo e-kirjojen markkinaosuuden kaikista myydyistä kirjoista olevan Yhdysvalloissa jo 22%. Edellisen vuoden samana ajankohtana e-kirjojen markkinaosuus oli 14%, joten hyppy vuodessa on ollut valtaisa. Vuoden 2012 kolmen ensimmäisen kuukauden e-kirjamyynti toi tuoteryhmälle 21% osuuden, joten siihen nähden kasvu on maltillista.
Publishers Weekly: tuoteryhmät ylhäältä alas: muut, e-kirjat, äänikirjat, kovakantiset, pehmeäkantiset, pokkarit.
Sähköiset kirjat ovat siis valtavirtaa ja kilpailevat tasapäisesti kovakantisten ja pehmeäkantisten kirjojen kanssa mikä tulee olemaan suurin tuoteryhmä jatkossa. Yhden tuoteryhmän myynti kasvaa edelleen, kun kahden tuoteryhmän myynti jatkaa laskuaan. Vaikka e-kirjojen myynnin kasvu on rauhoittunut, kasvua edelleen on Pohjois-Amerikassakin.
Vuodenvaihteen myyntisesonki tulee kertomaan markkinatilanteesta paljon myös Suomessa. Jouluna lukulaitteet ja tabletit menevät kaupaksi, jonka jälkeen niihin haetaan luettavaa ja katseltavaa. Ei ole mahdotonta, että ensi vuoden alussa e-kirjat ovat suurin tuoteryhmä Yhdysvalloissa.
Toinen kehitystrendi on jatkuva kirjakaupan keskittyminen Yhdysvalloissa. Kaksi suurta, Amazon ja Barnes & Noble, vastaavat jo lähes puolesta kaikesta kirjamyynnistä. Tämän koskee sekä painettuja että sähköisiä kirjoja. Amazonin markkinaosuus kirjojen vähittäiskaupasta on 27% ja Barnes&Noble-ketjun 16%. Yhdysvalloissa marketit ja tavaratalot (kaavio) eivät ole saaneet kovinkaan kummoista osuutta kirjamyynnistä.