Apple on tippunut toiseksi tabletien markkinaosuuskilpailussa

Apple käynnisti hurjasti kasvavat tablet-markkinat vain kolme vuotta sitten iPad-laitteella. Samsung ja muut elektroniikkavalmistajat tulivat nopeasti mukaan kilpailuun, ottaen oman osansa PC-tietokoneista tableteihin siirtyvien ihmisten rahoista. Apple ja Samsung ovatkin kaksi suurinta tablet-brändiä, mutta niitäkin enemmän tablet-laitteita toimittavat aasialaiset halpatehtaat.

tabletien markkinaosuudet 2Q2013, IDC

Markkinatutkimusyhtiö IDC:n laskelma tablet-markkinoista vuoden 2013 toiselta vuosineljännekseltä kertoo Applen markkinaosuuden olevan 32.4% (14.6 miljoonaa toimitettua iPadia). Vuotta aimmin Applen markkinaosuus oli 60.3% (17 miljoonaa laitetta). Rajusta markkinaosuuden menetyksestä ja kappalemääräisen myynnin laskusta huolimatta Apple on pitänyt muut globaalit brändit takanaan.

Samsungin markkinaosuus tableteissa oli kasvanut 18 prosenttiin huhti-kesäkuussa 2013.

IDC arvioi kuitenkin muut-ryhmän toimittaneen Applea ja Samsungia enemmän tableteja. Muut-ryhmän markkinaosuus oli peräti 38.8% (17.5 miljoonaa tabletia). Tämä on erikoinen tilanne, joka kertoo paitsi nopeasti elävästä markkinasta, myös mahdollisesta uusien tuotemerkkien läpilyönnistä.

Varsinkin Kiinassa on runsas tarjonta jopa alle sadan dollarin tableteja myös Eurooppaan. Esimerkiksi Ranskassa suuri kauppaketju Carrefour myy noin 50 euron hintaista Android-ohjelmistolla varustetua tabletia. Halpis-tableteista luonnollisesti puuttuu ominaisuuksia, eikä niiltä voi odottaa samaa laatua kuin 10 kertaa kalliimmilta tuotteilta, mutta kauppa käy.

IDC:n mukaan Android-ohjelmisto oli 62.6 prosentissa vuoden 2013 toisen vuosineljänneksen aikana toimitetuista tableteista. Applen iOS-ohjelmiston osuus oli 32.5% ja Windowsin 4%.