Kalifornian Fresnossa sijaitseva 7-Eleven kauppa on keksinyt hyödyllisen tavan vaikuttaa paikallisessa yhteisössä. Kauppias perusti kulmakunnan lapsille pienen kirjaston. Luettuaan kirjan ja kirjoitettuaan siitä raportin, lapset saavat palkinnoksi Slurpee-jääjuoman. Suomessa puolestaan videovuokraamo Filmtown on makeisten lisäksi ottanut valikoimaansa kirjoja.
Kirjojen, sekä painettujen että sähköisten, myynti on siirtymässä vauhdilla verkkokauppoihin. Varsinkin Yhdysvalloissa jotkut kirjakauppiaat ovat tuskastuneet siihen, että heidän kauppansa ovat monille lukijoille vain näyteikkunoita kirjavalikoimaan. Asiakas tulee kirjakauppaan, etsii muutaman mielenkiintoisen kirjan, kuvaa ne puhelimellaan, ja menee kotiin tilaamaan kirjat edulliseen hintaan Amazon-verkkokaupasta.
Ehkä kirja tarvitseekin uusia paikkoja, missä ne kohtaavat lukijoita.
Abc7news tv-kanavan video Fresnon 7-Elevenistä:
Fresnon 7-Eleven -kauppa sijaitsee jengien hallitsemalla alueella. Kauppias aloitti pienen kirjaston oman lapsensa kirjoista, mutta pian myös paikallinen koulu tuki hanketta. Kaupungin virkamiehet ja poliitikot ovat myös huomanneet kauppiaan kirjaston: he ovat nimenneet kauppiaan nimen mukaan helmikuun 14. päivän Josephine Kiran päiväksi.
Videovuokraamo Filmtown on puolestaan saanut lisämyyntiä otettuaan kirjat tuotavalikoimaansa. Yle kertoo Filmtownin vuokraamojen raivanneen tilaa vähintään yhdelle kirjahyllylle. Kirjat ovat myynnissä, eivät vuokrattavina. Filmtownissa ollaan tyytyväisiä siihen, että kirjat ovat tuoneet myymälöihin uusia asiakkaita.