Verkkokauppa Amazon on maailmanlaajuisesti kiistaton markkinajohtaja e-kirjoissa, mutta miten suuren osuuden yhtiö on onnistunut kaappaamaan? Yhtiö käynnisti e-kirjojen markkinat vuonna 2007 esittelemällä Kindle-järjestelmän, jonka avulla se sai muutaman vuoden etumatkan kilpailijoihinsa. Amazon ei myyntimääriään kerro, mutta The New Yorkerin lähteiden mukaan yhtiön osuus e-kirjoista olisi 65%.
Arvio koskee vain Yhdysvaltojen markkinoita. The New Yorkerin artikkelin mukaan Yhdysvaltojen koko kirjamarkkinoista 30% oli e-kirjoja vuonna 2013. Tästä siivusta Amazonin osuus olisi siis 65%. Yhdysvaltain koko kirjamarkkina on noin 27 miljardin dollarin kokoluokkaa.
Muissa maissa, joissa Amazon on parin viime aikana Kindle-laitteiden ja e-kirjojen myynnin aloittanut, yhtiön markkinaosuudesta ei ole tarkkaa tietoa, mutta se tuskin on samaa kokoluokkaa kuin Yhdysvalloissa. Apple iBookstore ja Kobo ehtivät moneen maahan ennen Amazonia, ja kumpikin tarjoaa sekä hyvän valikoiman e-kirjoja että käyttäjäystävällisen osto- ja lukukokemuksen. Vuonna 2013 myös Google käynnisti maailmanlaajuisen e-kirjakaupan Play Booksin.
Muuta mielenkiintoista numerotietoa artikkelista:
– Viimeisen 20 vuoden aikana itsenäisten, mihinkään konserniin kuulumattomien, kirjakauppojen määrä on Yhdysvalloissa vähentynyt 50%. Lisäksi suuri kirjakauppaketju Borders meni konkurssiin noin vuosi sitten.
– Suuret kustantajat, kuten Random House saattavat antaa 53% alennuksen Amazonille kirjoistaan, että tuotteet saavat hyvän näkyvyyden tuotteilleen kaupan sivuilla.
Jo useaan kertaan Ruotsissa on raportoitu neuvotteluista, joita Amazon on käynyt sikäläisen kirja-alan kanssa. Amazon suunnittelee kaupan avaamista Ruotsissa, ja kirjat olisivat ensimmäisten tuotteiden joukossa.