Bonnier kokeilee uutta julkaisumallia e-kirjan ja paperikirjan yhdistelmällä

Suurkustantamo Bonnier on perustanut uuden, pienen start-up-yhtiön mentaliteetilla toimivan kirjakustantamon Twenty7 Booksin. Mielenkiintoiseksi kustantamon tekee kaksi asiaa: se julkaisee vain uusien kirjailijoiden teoksia, ja se julkaisee ne ensin vain e-kirjoina. Paperikirja julkaistaan vasta kuusi kuukautta e-kirjan jälkeen.

Kindle lukulaite ja paperikirjoja

The Bookseller kysyi asiaa Twenty7 Booksin kustantajalta Joel Richardsonilta, joka kertoi: ”Uskomme, että innovatiivinen digitaalinen-ensin julkaisumallimme auttaa meitä lähestymään kirjakauppiaita painetulla kirjalla, koska meillä on jo tarina kerrottavana heille. Meillä on jo arvosteluja ja e-kirjojen myyntilukuja, joilla pyrimme saamaan kirjakaupat tukemaan meidän tuotteitamme tässä riskejä välttelevässä ympäristössä.”

Toisin sanoen, Twenty7 Books pyrkii käyttämään e-kirjoja paperikirjojen markkinoinnin apuvälineinä ja myös testaa e-kirjoilla menekkiä ennen kuin päättää miten lanseeraa painetun kirjan. Jos e-kirjasta sattuukin tulemaan menestys, sekään ei varmaan kustantajaa haittaa.