Perinnetieto kertoo kirjailijan nimen, kirjan nimen ja kansikuvan vaikuttavan ostopäätökseen eniten – hinnallakin on toki väliä. Saksassa tehtiin kysely lukijoiden keskuudessa, jotka lukevat runsaasti omakustanteina julkaistuja e-kirjoja, ja tulosten mukaan ostopäätökseen vaikuttavatkin hiukan eri tekijät kuin perinnetieto antaa ymmärtää.
Ostopäätöksen tekijöitä kartoittavaan kyselyyn Saksassa vastasi 2342 e-kirjojen lukijaa. Heidän mukaansa tärkein ostopäätöstä ohjaava tekijä oli kirjan esittelyteksti. Tässä vastausten jakauma kysymykseen miten valitset ostamasi kirjan:
89% lukijoista tekee päätökseen esittelytekstin perusteella.
65% luottaa kirjailijan nimeen.
49% lukijoista luottaa arvosteluihin.
48% antaa kansikuvan ohjata päätöstä.
46% juoksee hinnan perässä.
45% pitää kirjan nimeä tärkeimpänä.
15% antaa eniten myyvien kirjojen listojen ohjata päätöstä.
Lähde: Die Self Publisher Bibel.
Kaikki kyselyn tulokset ovat katsottavissa (kaavioiden kera) Die Self Publisher Bibel-sivustolla.
Kyselyn mukaan saksalaiset e-kirjojen ystävät löytävät luettavaa parhaiten kirjakaupoista. Ne ovat heille tärkein paikka etsiä teoksia. Kirjakauppojen hakutoiminnot, teosten kuvaukset, arviot, näytteiden lukumahdollisuus, ja muut toiminnallisuus todellakin on tärkeää asiakkaille.
Ehkä tämä ei kuitenkaan poikkea mahdottoman paljoa perinteisestä tavasta (ennen internet-aikaa) etsiä luettavaa. Silloinhan käveltiin kirjakauppaan tai kirjastoon ja pyörittiin hyllyjen välissä kunnes jotakin kiinnostavaa osui silmään. Kirjasta katsottiin olennainen tieto, ehkä selailtiin sitä hieman ja tehtiin päätös.