Omakustannekirjoille on tarjolla digitaalisia julkaisumahdollisuuksia monella tavalla ja monella kielellä. Ennen kuin kiiruhtaa omaa menestysteostaan verkkokauppan hyllyyn, myös kirjan viimeistelyyn on panostettava.
Kustantajan löytäminen englanninkieliselle kirjalle suurista englanninkielisistä maista voi olla hankalaa. Joissakin maissa vaaditaan kirjailijan ensin palkkaavan agentin, jonka kautta kustantajaa lähestytään. E-kirjojen myötä kuitenkin omakustanteet ovat tulleet suhteellisen helpoksi ja arkipäiväiseksi tavaksi julkaista kirjoja.
Loppujen lopuksi omakustanteen julkaisussa on kyse päätäntävallasta, omistusoikeudesta, työn jaosta, ja rahasta. Kuka päättää mitä tehdään, kuka omistaa oikeudet teokseen, kuka tekee työt kirjan valmiiksi saamiseksi siitä lähtien kun käsikirjoitus on kirjailijan mielestä valmis, ja kuka sijoittaa rahaa ja muita resursseja kirjan tuotteistamiseen.
Kun tuote on valmis kaupalliseen jakeluun, on lähes poikkeuksetta järkevintä myydä sitä kirjakauppojen kautta. Olipa kyse omakustanteesta tai kustantajan tuottamasta kirjasta, kaupoista kirjoja osataan etsiä.
Miten omakustannekirjan saa kirjakauppaan?
Englanninkielisiä sähköisten kirjojen markkinoita dominoi Amazon. Kindle Store hyväksyy muunkin kielisiä kuin englanninkielisiä kirjoja. Muita suosittuja englanninkielisiä e-kirjakauppoja ovat esimerkiksi Apple Books ja Google Play Books. Monet Yhdysvaltojen ulkopuolella omakustanteita julkaisevat kirjailijat ovat kuitenkin turhautuneet yritettyään olla yhteydessä näihin yrityksiin tai yritettyään vastailla kysymyksiin, joihin voi olla vaikea tai mahdoton vastata jollei asu Yhdysvalloissa.
Tähänkin ongelmaan löytyy ratkaisu: omakustanteita välittävät palvelut. Ne ottavat vastaan omakustannekirjan käsikirjoituksen, saattavat muuntaa sen e-kirjaformaattiin, ja ennen kaikkea, lähettävät kirjan myyntiin kirjakauppoihin.
Tällaisista palveluista vanhin ja eniten kirjoja markkinoille tuottanut on Smashwords.
Vastaavia palveluita on runsaasti, sillä ne tekevät liikevaihtonsa tyypillisesti ottamalla määrätyn prosentin kirjan tuotosta, joka kirjakauppojen myynnistä kertyy. Self-publishers Association (Omakustantajien yhdistys) on testannut viisi palvelua, jotka hoitavat valmiin kirjan kauppoihin myyntiin.
Mitä tarkoittaa, että kirja on kaupallinen tuote?
Kirjasta täytyy tehdä kaupallinen tuote silloin kun sitä on tarkoitus myydä kirjakaupoissa suurelle yleisölle. Ihmiset maksavat tuotteesta, jonka he odottavat tarjoavan heille joko viihdettä, tietoa, ajattelun aihetta tai mukavaa ajankulua. Heillä on oikeus saada virheetön tuote, joka tekee ja sisältää sitä mitä tuotteen esittelyssä on luvattu.
Tästä syystä kirjan tie käsikirjoituksesta valmiiksi tuotteeksi vaatii työtä: toimitustyötä, oikolukua, taittoa, kuvitusta, kuvanmuokkausta, kannen suunnittelua ja mahdollisesti muutakin. Markkinointi on vielä oma työsarkansa. Luonnollisesti myös kirjan myyntikuntoon tekemiseen löytyy apua.