Ruotsissa luettavat ja kuunneltävät sähköiset kirjat ovat valtavirtaa, kertoo vuoden 2019 Svenskarna och internet -tutkimus. 42 prosenttia ruostalaisista internetin käyttäjistä on lukenut tai kuunnellut digitaalisen kirjan vuoden aikana. Koska 95% ruotsalaisista pitää itseään internetin käyttäjinä, tutkimustulos käytännössä antaa kuvan kansankunnan tilanteesta.
Tutkijat kyselivät internetin ja median käytöstä 3000 satunnaisesti valitulta ruotsalaiselta.
Kirjojen kohdalla Ruotsissa eletään juuri nyt todennäköisesti voimakkaimman kasvun aikaa. Kolmessa vuodessa digitaalisten kirjatuotteiden käyttö on tuplaantunut.
Ennen kaikkea nuoret sukupolvet ovat olleet sähköisten kirjojen nousun takana. 12-45 vuotiaista noin puolet lukee ja kuuntelee digitaalisia kirjoja. Ikäryhmistä kaikista korkein e-kirjojen ja äänikirjojen käyttöaste on opiskelijoiden ja 36-45 vuotiaiden ryhmissä.
Blogien lukeminen ja podcastien kuuntelu ovat myös suosittuja tapoja seurata mediaa Ruotsissa. Noin puolet ihmisistä kertoo
seuraavansa niitä ainakin silloin tällöin. Päivittäin blogeja lukee suunnilleen saman verran ihmisiä kuin niitä kirjoittaa: noin 10%.
Ruotsalaisten maksuhalukkuutta elokuvien, television, musiikin ja lehtien suhteen mitattiin tutkimuksessa myös. Elokuvilla, televisiolla ja musiikilla on ihan mukava kavuvaihe menossa. Vuonna 2019 lähes 60% ihmisistä kertoi tilaavansa tai maksavansa jotakin näistä digitaalisista mediasisällöistä. Uutisista ihmisiä on näköjään vaikea saada enää maksamaan. Vuonna 2017 paperi- ja digilehtien tilauksista maksaminen kääntyi laskuun.
Samaan aikaan kun sähköisistä kirjoista on tullut kaiken kansan tuotteita Ruotsissa, siellä on kehittynyt niiden ympärille rakennettua liiketoimintaa, joka laajenee myös muihin maihin, kuten Suomeen. Esimerkkeinä Storytel, Nextory ja Bookbeat.
Svensk Bokhandel uutisoi.
Kaaviot Svenskarna och internet.