Reuters Instituutti on julkaissut tutkimuksen, jossa hahmotellaan medialiiketoiminnan tärkeimpiä trendejä vuodelle 2020 ja siitä eteenpäin. Mitään huimia yllätyksiä tuloksissa ei ole, vaan ne vahvistavat meneillään olevien kehityspolkujen etenemistä. Kaikkein konkreettisin asia, joka myös koskettaa kaikkia uutisnälkäisiä ihmisiä, on kustantajien tavoite tehdä uutisista maksullisia lähitulevaisuudessa.
Mediatrendit on julkaissut Reuters instituutti Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2020 (Journalismi, media ja teknologian trendit ja ennusteet 2020) raportissa.
Vuoden 2020 medialiiketoiminnan trendejä
- Uutisten lukeminen verkossa, samoin kuin niiden katselu ja kuuntelu vaatii käyttäjältä vähintään rekisteröinnin sivustolle. Kustantajat haluavat suoran kontaktin lukijoihin, jotta he saavat heidän perustiedot ja pystyvät seuraamaan mitä lukijat lukevat ja miten sivustoa käytetään.
- Tekoäly (AI, artificial intelligence) löytää mediamaailmassa luontevasti ensin paikkansa puheiden puhtaaksikirjoittajana, kielten kääntäjänä, puheen muuntamisessa tekstiksi ja tekstin muuntamisessa puheeksi. Tämän hetken kuumat teknologiatuotteet, kuten Amazon Alexa, Apple Siri, ja Microsoft Cortana ovat edelläkävijöitä, joiden kehittämiä teknologioita myös kustantajat pääsevät hyödyntämään.
- Uutisten ja muun toimitetun sisällön jakelu äänimuodossa on formaatti, jonka odotetaan kasvavan voimakkaasti. Äänikirjat ja podcastit ovat jo suuren yleisön suosiossa, mutta digitaalisen äänen nähdään ulottuvan myös uutisraportointiin.
- Kuulokkeet ja pienet korvanapit, kuten Apple Airpod -napit voivat nousta hittituotteiksi.
- Digitaaliset palvelualustat, erityisesti sosiaalisen median suuret toimijat, ovat poliittisten myrskyjen keskiössä vaalien aikaan. Tekoälyn odotetaan löytävän sovelluskohteita esimerkiksi valeuutisten tehtailussa, väärennettyjen videoiden editoinnissa, mutta toisaalta myös niiden paljastamisessa.
- 5G mobiiliverkkoja otetaan käyttöön joka puolella maailmaa, vaikka verkossa toimivia laitteita ei montaa vielä ole. Kustantajat uskovat multimediasisältöjen olevan tärkeä formaatti jaella uutisia ja tietoa lukijoille nopeiden 5G-verkkojen avulla.
Medialiiketoiminnan odotukset ja haasteet vuodelle 2020
- Kustantajat uskovat lukijoiden olevan pääasiallinen lähde uutisten rahoittamisessa. 50% mediatalojen johdosta pitää selvänä, että lukijoiden on jatkossa maksettava uutisista. 35% johtajista uskoo mainosten ja tilausmaksujen yhdessä tuovan riittävästi liikevaihtoa. Vain 14% luottaa pelkästään mainosten tuomaan liikevaihtoon.
- Journalismia vastaan hyökkäävät johtavat poliitikot herättävät huolta mediataloissa. Korkeimman johdon pahantahtoinen viestintä väistämättä nakertaa journalismia seuraavien kansalaisten luottamusta. 85% vastaajista on sitä mieltä, että median tulisi entistä laajemmin paljastaa puolitotuuksia ja valheita, joita määärätyn tyyliset poliitikot kierrättävät etenkin sosiaalisessa mediassa.
- Suurten teknologiayhtiöiden suositut verkkopalvelut ovat monitahoinen uhka kustantajien mielestä sekä heille että muille.
- 53% kustantajista tekee jo tai aikoo pian tehdä podcast-sisältöä. Myös sellaiset kustantajat, jotka eivät innostu podcast-formaatista suunnittelevat äänisisältöjen julkaisua esimerkiksi tekstista puheeksi (text-to-speech) teknologian avulla. 52% näkee tekoälyn sopivan hyvin lukijoiden palvelussa, kuten sisältöjen personoinnissa.
- Paikallisuutisten tulevaisuus on huolenaihe mediatalojen johtajille.
Reuters Institute sai 233 vastausta kyselyyn joulukuussa 2019, jonka pohjalta tulokset on laadittu. Johtavassa asemassa olevia perinteisten ja digitaalisten mediayhtiöiden edustajia oli 32 maasta.
PressGazette uutisoi.