Kun kauko-ohjattavat drone-lennokit kehittyivät sopiviksi kuluttajien ja yritysten käyttöön, verkkokaupat keksivät nopeasti niille käyttöä tavaroiden toimituksissa asiakkaille. Amazon on jo 10 vuotta kehittänyt ja kokeillut teknologiaa käytännössä, ja nyt yhtiö uskoo itsekseen lentävien drone-kuriirien pystyvän asiakaspalveluun.
Kehitystyötä on vaatinut paitsi itse lentävä laite (Amazon on kokeillut 24 prototyyppiä) niin erityisesti algoritmit, jotka osaavat lennättää dronen turvallisesti määränpäähänsä. Matkalla varastolta asiakkaan luo drone lentää itsekseen välttäen sähkötolpat, kaapelit ja muut esteet. Kun oikea toimitusosoite löytyy, dronen on osattava laskeutua lähelle maanpintaa turvallisesti välttäen myös liikkuvat kohteet kuten koirat, kissat ja lapset. Tuotepaketin drone jättää pihalle, ja palaa varastolle.
Amazonin ensimmäinen todellisia asiakastilauksia perille toimittava paikka on Kaliforniassa sijaitseva 4000 asukkaan Lockeford. Lentolupaa vielä odotellaan, mutta luvassa se on koska yhtiö on tiedottanut aloittavansa toimitukset ilmateitse myöhemmin vuoden 2022 aikana.
Asiakkaan kannalta ostosten tekeminen Amazonin verkkokaupasta on samanlaista kuin aiemminkin. Ainoa ero on sellaiset tuotteet, jotka on mahdollista toimittaa dronella, eli tarpeeksi kevyet ja sopivan muotoiset tuotepaketit (kirjat ovat tähän sopivia). Niitä Amazonin mukaan on jo tuhansia. Ne on verkkokaupassa merkitty Prime Air -merkillä, ja niiden toimitusta asiakas voi odottaa tunnin sisällä. Lentotoimitus edellyttää asiakkaan osoitteen olevan dronen kantosäteen sisäpuolella, oletettavasti muutamia kilometrejä.
Prime Air -nimen saaneen drone-kuriirin seuraavia kohteita suunnitellaan Kalifornian kokemusten mukaan.
Ovatko drone-kuriirit tavaratoimitusten tulevaisuutta?
Kaikki kehitystyö, mitä Amazon ja muut kauppiaat tekevät maata pitkin kulkevien robottilähettien ja lentävien kuriirien hyväksi on varmasti hyödyllistä joskus ja jossakin. Pystytäänkö drone-lennokeilla hoitamaan tavaratoimituksia suuressa mittakaavassa on hyvin kyseenalaista. Jos ajatellaan suurehkoa kaupunkia, missä satoja tai ehkä tuhansia drone-kuriireja lentäisi jatkuvasti edestakaisin mukanaan kirjoja, pizzoja, hampurilaisia, buranaa, ja muuta tavaraa niin se ei ehkä ole logistiikan eikä resurssien käytön kannalta järkevää.
On vaikea nähdä drone-ilmatoimituksiin perustuvan asiakaspalvelun toimivan suuressa mittakaavassa. Dronen toimintasäde on nyt ja melko pitkälle tulevaisuuteen rajallinen, joten tiheästi asutut kaupungit ovat sen toiminta-aluetta.
Epäilemättä verkkokauppa jatkaa kasvuaan, ja ostosten toimitustapoja keksitään lisää. Hyvin skaalautuva ja ympäristöystävällisempi toimitustapa on Amazonilla käytössä ainakin Saksassa Rostockin satamakaupungissa. Supermarketin pihalla on Amazonin lokerikko, johon tilattu tuote toimitetaan. Siis sama konsepti kuin Suomessa Postilla, jolla on lokerikkoja esimerkiksi kauppakeskuksissa.