Facebookin palvelut dominoivat sosiaalista mediaa EU-maissa

EU Media and News Survey 2022
EU-maissa luotetaan julkisen palvelun ja perinteisten brändien tuottamiin uutisiin, luottamus sosiaaliseen mediaan ja blogeihin on heikkoa.

Suomalaisten suosikkeja sosiaalisessa mediassa ovat Whatsapp, Facebook, Youtube ja Instagram. Muissa Euroopan Unionin maissa samat palvelut keräävät eniten käyttäjiä sillä erotuksella, että Messenger monessa maassa on suositumpi viestittelyyn kuin Whatsapp. Tämä ja paljon muuta on saatu selville EU Parlamentin teettämässä laajassa tutkimuksessa.

EU Parlamenttia kiinnosti sosiaalisen median lisäksi Unionin viestinnän näkyvyys, kansalaisten uutislähteet ja heidän luottamus uutisia välittäviin tahoihin. Keskitytään tässä kuitenkin sosiaaliseen mediaan, sillä kaikki Media & News Survey 2022 -tulokset löytyvät tästä.

Näitä sosiaalisen median kanavia EU-alueen asukkaat käyttävät vähintään viikottain: Facebook (67% kansalaisista), Whatsapp 61%, Youtube 56%, Instagram 42%, Messenger 37%. Viiden eniten käyttäjiä keräävän palvelun jälkeen on pitkä pudotus käyttäjämäärissä seuraaviin, joiden joukossa ovat Twitter, Tiktok ja Snapchat.

EU: suosituimmat sosiaalisen median palvelut
EU Parlamentti; Media & News Survey 2022

Suomessa eniten silmäpareja sosiaalisen median palveluista saivat:

  1. Whatsapp 79%
  2. Facebook 71%
  3. Youtube 59%
  4. Instagram 52%
  5. Messenger 39%
  6. Tiktok 24%
  7. Twitter 19%
  8. Snapchat 19%

Yhdellä maailman suurimmista ja vauraimmista markkina-alueista, Euroopan Unionissa, viidestä markkinoita dominoivasta sosiaalisen median palvelusta neljä on Meta-yhtiön tuotteita. Meta tunnettiin aiemmin nimellä Facebook. Ainoastaan Youtube on jonkun toisen yhtiön omistuksessa, tässä tapauksessa omistaja on Alphabet (eli Google).

Vaikka maailmassa on muitakin tiedotus- ja viestintävälineitä kuin internet ja sosiaalinen media, palveluiden keskittyminen yhden yhtiön hallintaan huolestuttaa itseni lisäksi selvästi myös EU:ta. Viimeisin vääntö EU:n ja Metan (siis Facebookin) välillä on kansalaisten datan siirrosta EU-maista Yhdysvaltoihin. EU ei tätä salli, eikä Meta haluaisi hajauttaa ihmisten profilointiin ja mainontaan tarkoitettuja tietokantojaan useaan paikkaan. Kiista on kärjistynyt pisteeseen, jossa on mahdollista EU-maiden pääsyn Facebookiin estettävän. Yrityksenä Meta tavoittelee aggressiivisesti dominoivaa asemaa maailmassa, jonka kirja An Ugly Truth kertoo ja myös miksi perustaja ja ylin johtaja Mark Zuckerberg toimii niin kuin toimii.

Suhteutetaan sosiaalisen median painoarvoa koko mediavalikoimaan, sillä EU:n tutkimuksessa kysyttiin myös kansalaisten kaikkia uutislähteitä. Mitä mediaa olet käyttänyt eniten uutisten seuraamiseen viimeisen viikon aikana?

EU maissa eniten käytetty media uutisiin
EU Parlamentti: Media & News Survey 2022.

Televisio on EU-alueella edelleen ylivoimaisesti seuratuin uutislähde (75%), verkon uutispalvelut (43%), radio (39%), sosiaalinen media (26%) ja painetut lehdet (21%) käytännössä huolehtivat uutisten jakelusta kansalaisille tällä hetkellä.

Sosiaalista mediaa käytetään kaikissa EU-alueen maissa varsin samanlaisiin tarkoituksiin. Suomalaisten käyttötavat noudattavat EU:n keskiarvoa sillä suomalaisten suosimat toiminnot ovat:

  1. Viestintä ystävien ja perheen kesken 56%
  2. Uutisten ja ajankohtaisten asioiden seuranta 49%
  3. Ystävien, perheen ja kollegoiden edesottamusten seuranta 48%
  4. Valokuvien ja videoiden katselu 47%
  5. Omien kuvien ja videoiden jakaminen 28%
  6. Tuotteiden osto tai myynti 17%
  7. Omien mielipiteiden esiintuonti 15%

Tutkimus tehtiin huhti-toukokuussa 2022 EU-maissa. Vähintään 15 vuoden ikäisiä vastaajia oli 52 347.