Tässäkö kirjallisuuden sähköinen tulevaisuus: Kobo ja sosiaalinen lukeminen?

Kirjan muuttuminen digitaaliseksi tuo mukanaan muutoksia paitsi siihen miten ja millä teoksia luetaan, myös siihen mitä oheistoimintoja lukemiseen liittyy.

Luettaessa perinteistä kirjaa tai e-kirjaa lukulaitteelta, jossa ei ole nettiyhteyttä, lukeminen on hyvin henkilökohtainen kokemus. Ulkomaailman voi kuulla ja haistaa, mutta reagointi ärsykkeisiin on valinnaista. Jos e-kirjaa lukee PC:llä, älypuhelimella tai Apple iPad-tyyppisellä laitteella, laite saattaa keskeyttää lukuhetken ilmoittamalla saapuneesta sähköpostista tai muusta tapahtumasta.

E-kirjoihin ja lukulaitteisiin erikoistunut yhtiö Kobo menee vielä askelta pidemmälle. Kobo on kehittänyt e-kirjojen lukemista varten sovelluksen, jonka nimenomaisena tehtävänä on pitää lukija lukuhetken aikana yhteydessä ulkomaailmaan. Kobo kutsuu tätä sosiaaliseksi lukemiseksi (social ereading). Yhtiön sovellus tulee saataville vuoden 2011 alussa.

Videolla käytetään RIM Blackberry-puhelinta, johon on ladattu Kobo-sovellus:

Videolla lukija ostaa Stieg Larssonin e-kirjan nettikaupasta ja lukee sitä puhelimessaan. Hänen kaverinsa, joilla on sama Kobon sosiaalisen lukemisen sovellus puhelimissaan, näkevät hänen lukevan Larssonin bestselleriä. Ystävät voivat lähetellä toisilleen viestejä ja otteita kirjasta. Jos jollakin kavereista ei kirjaa vielä ole ja kaverit suostuttelevat hänet ostamaan sen, e-kirja latautuu kaupasta saman tien.

Miksi tätä sosiaalista osaa lukemisesta ei voisi tehdä Facebookissa tai Twitterissä ja kukin lukisi samaa kirjaa parhaaksi katsomallaan välineellä ja tavalla? Ilman muuta näin voi tehdä ja tehdäänkin. Kobon idea onkin integroida kirjan ostaminen, siitä keskustelu ja sen suosittelu kavereille niin helpoksi ja houkuttelevaksi, että Kobon e-kirjakaupasta ostettaisiin enemmän kirjoja.

Hetkinen, tämähän voikin olla hyvä asia kirjallisuudelle. Lukemisesta tulee niin houkuttelevaa ja ostamisesta niin helppoa, että kirjojen myynti kasvaa?

Categories Yleinen