Sosiaalinen media on käytännössä muutaman palvelun hallinnassa

kuva camilo jimenez, unsplash vapaa lisenssi.
Kuva Camilo Jimenez.

Sosiaalinen media on liimautunut niin jokapäiväiseksi asiaksi elämässämme, että kunkin kaduntallaajan tällä hetkellä suosiman palvelun vaihtaminen toiseen on epätodennäköistä. Ajatus esimerkiksi Instagramista tai Tiktokista luopumisesta voi olla niin tuskallinen, että mielummin pysytään tutussa ympäristössä. Tämä on yksi johtopäätös, jonka voi päätellä maailmanlaajuisesta sosiaalista mediaa mittaavasta äskettäin julkaistuista käyttötilastosta.

Toinen asia mikä satunnaista tarkkailijaa saattaa myös ihmetyttää on X-palvelun (tunnettiin aiemmin nimellä Twitter) saama valtaisa mediahuomio. Sen perusteella voisi kuvitella palvelun olevan miljardien käyttäjien tasolla. Toki X on suosittu, mutta valovuoden päässä kaikkein eniten käytetyistä sosiaalisen median alustoista. Käyttäjämäärillä mitattuna X on mittaustavasta riippuen suunnilleen sijalla 10. Yksi selitys lienee siinä, että median parissa työskentelevät ihmiset itse ovat – tai ovat olleet – itse innokkaita palvelun käyttäjiä.

Joka tapauksessa, useasta lähteestä tilastotietoa kerännyt Datareportal laskee lähes kaikkien maailman ihmisten, joilla on jokin tapa päästä internetiin olevan sosiaalisen median käyttäjiä. Koska sosiaalisen median palvelut eivät vielä tarkasta käyttäjiensä henkilöllisyyttä, eikä kukaan tiedä kuinka monta tiliä kuinka monessa palvelussa ihmisillä on, tarkkoja kokonaislukuja on käytännössä mahdoton saada. Yksittäisen palvelun antamat käyttäjämääräluvut sen sijaan tulisi olla kohdallaan koska sen tiedon jokainen palvelu helposti palvelimiltaan saa. Yleisin mittari on aktiivisten käyttäjien, eli vähintään kerran kuukaudessa palvelua käyttäneiden määrä. Tilien määrä voi olla huomattavasti tätä lukua suurempi.

Aktiivisten käyttäjien määrällä mitattuna kuusi palvelua yltää jo yli miljardin lukemiin. Samat palvelut ovat vuodesta toiseen kärjessä, sillä tuorein tulokas on Tiktok viidentenä. Meta-yhtiö on palveluillaan Facebook, Instagram, Whatsapp ja Messenger melkoisen dominoivassa asemassa.

Tässä maailman 15 suurinta sosiaalisen median palvelua loppuvuodesta 2024:

sosiaalinen media maailmanlaajuiset käyttäjämäärät palveluissa
  1. Facebook 3,07 miljardia käyttäjää
  2. Youtube 2,53
  3. Instagram 2,0
  4. Whatsapp 2,0
  5. Tiktok 1,69
  6. Wechat 1,37
  7. Telegram 950 miljoonaa
  8. Facebook Messenger 937
  9. Snapchat 850
  10. Douyin 755
  11. Kuaishou 692
  12. X 590
  13. Weibo 583
  14. QQ 571
  15. Pinterest 522

Suomen sosiaalisen median tilastoja on julkaistu vuodelta 2024 tällä sivulla.

Mielenkiintoinen tilastoista löytyvä asia on palveluiden suosio puhelimella käytettäessä. Suosituimmat palvelut menevät nimittäin uuteen järjestykseen kun lasketaan vain puhelimilla tehdyt vierailut verkkopalveluihin. Youtube ja Whatsapp nousevat Facebookin ohi, ja Tiktok laskee monta sijaa. Kenties pääasiassa puhelinta internet-asiointiin käyttävät sukupolvet vaikuttavat tähän tilastoon merkittävästi?. Kiinalaisia sosiaalisen median palveluita ei ilmeisesti tähän puhelimia koskevaan tilastoon ole saatu mukaan lainkaan.

sosiaalisen median suosituimmat palvelut puhelimella käytettäessä

Entä mitä tarkoitusta varten sosiaalista mediaa ylipäätään käytetään? Facebookin perustajan Mark Zuckerbergin visio saada maailman ihmiset pitämään yhteyttä ystäviinsä ja tarjota mahdollisuus tutustua uusiin tuttavuuksiin pitää edelleen pintansa 20 vuotta palvelun perustamisesta. Tässä 15 yleisintä käyttökohdetta sosiaaliselle medialle:

  1. Yhteydenpito ystäviin ja perheeseen 51,5% (mainitsi syyksi käyttää sosiaalista mediaa)
  2. Ei muutakaan tekemistä 39%
  3. Uutisten seuraaminen 34,4%
  4. Videoiden, artikkelien ja muiden sisältöjen haku 30,4%
  5. Ajantasalla pysyminen aiheista mistä puhutaan 29,1%
  6. Tuotteiden haku 26,9%
  7. Ideoiden haku mitä tehdä ja ostaa 26,7%
  8. Suoratoistokanavien katselu 23,7%
  9. Urheilun katselu 23,5%
  10. Omien suosikkibrändien julkaisujen seuranta 22,3%
  11. Mielipiteiden vaihto muiden kanssa 22,2%
  12. Työhön liittyvä yhteydenpito ja tiedonhaku 22%
  13. Uusien kontaktien luominen 21,9%
  14. Omasta elämästä kertominen 19,6%
  15. Julkkisten ja vaikuttajien seuraaminen 19,5%
mihin sosiaalista media käytetään: tilasto

Datareportal on kerännyt lukuja useasta lähteestä, jotka on mainittu kunkin tilaston kohdalla.