Facebook kohtaa kilpailua uudelta suunnalta: pelien muodostamista yhteisöistä

Fortnite live, pelien katselu
Maailmassa voi olla vain yksi Facebook. Se oli johtopäätöksemme kollegojen kesken käydyn keskustelun jälkeen jo vuosia sitten. Koska lähes jokainen puhelimen tai tietokoneen käyttäjä on Facebookissa, ihmiset olettavat kaikkien olevan aktiivisesti mukana. Koska kaikki ovat Facebookissa, miksi mennä mihinkään muualle? Jopa Google epäonnistui Plus-palvelullaan murtautua laajan yleisön suosioon. Nyt verkossa toimivat usean pelaajan pelit ovat tarjoamassa tavan rakentaa uudenlainen sosiaalinen verkosto.

Fortnite-peli kasvaa sosiaaliseksi yhteisöksi

Fortnite-peliä pelataan verkossa usean pelaajan kesken. Taistelupelissä menestyminen vaatii vuorovaikutusta muiden pelaajien kanssa. Kun pelaajien tehtävänä on selviytyä ja menestyä, he tekevät myös yhteistyötä. Pelaajien välille syntyy luontevasti siteitä niin toiminta- kuin tunnetasollakin.

Epic Games kertoo Fortnite-pelin keränneen 200 miljoonaa käyttäjää, joilla on tili järjestelmässä. Keskimäärin noin 8 miljoonaa pelaajaa on pelissä kurkistaapa sen maailmaan mihin aikaan tahansa. Puolet Fortnitea pelaavista teini-ikäisitä kertoo tapaavansa pelissä ystäviään.
snapchat-palvelun etusivu

Kuvapalveluna aloittanut Snapchat laajentaa peleihin

Snapchat kehitettiin alunperin valokuvien jakamiseen, mutta hieman erilaisella tavalla kuin muut kuvapalvelut. Hetken aikaa palvelu olikin niin kovassa nosteessa, että se näytti nousevan jopa Facebookin haastajaksi. Nousu katkesi kuitenkin nopeasti. Jopa valtavirran uutisia julkaisevat mediatalot tekivät Snapchatiin omia kanaviaan, mutta omintakeinen palvelu jäi nuorison suosikiksi. Suuri yleisö, joka kuluttaa aikaansa Facebookissa ja Twitterissä eivät Snapchatin erinomaisuutta arvosta, eikä sitä osaa välttämättä käyttää.

Snapchat on nyt laajentanut palvelutarjontaansa verkkopeleihin. Peleillä on helpohko pitää nykyinen ikäryhmä palvelussa kauemmin ja myös kasvattaa käyttäjäkuntaa.

Pelit on muokattava erityisesti Snapchat-palvelua varten. Silloin niitä voi pelata samassa Snapchat-sovelluksessa, jota muutenkin käyttää. Myös pelien jakaminen ja kavereiden kanssa pelaaminen onnistuu helposti sovelluksessa. Huhtikuussa 2019 Snapchatin käyttäjille tuli tarjolle seuraavat pelit:

Bitmoji Party, usean pelaajan peli.
Alphabear Hustle (Spry Fox).
C.A.T.S. Drift Race (ZeptoLab).
Snake Squad (Game Closure).
Tiny Royale taistelupeli Zyngalta.
Zombie Rescue Squad (PikPok).

Siitä on vain muutama vuosi kun lähes kaikki video- ja tietokonepelejä pelaavat ihmiset elivät osan ajastaan World of Warcraft -pelin maailmassa. On pariskuntia, jotka ovat löytäneet toisensa sieltä. Tämän hetken suosituinta peliä (Fortnite) voi myös tarkastella sosiaalisen median palveluna, jossa tutustutaan ihmisiin.

Peleistä sosiaaliseen mediaan

Sekä Snapchatin kehittäminen sosiaalisen media kuvapalvelusta peleihin että Fortnite-pelin luonteva laajentuminen sosiaaliseksi verkostoksi ovat sopivia asioita palveluiden ja niitä käyttävien ihmisten kannalta. Käyttäjät viihtyvät palvelussa ja tutustuvat sen ominaisuuksiin. Palvelun tuottaja taatusti keksii tapoja muuttaa se rahaksi.

Kumpikaan, Snapchat tai Fortnite, ei kuitenkaan ole uusi Facebook. Tällä hetkellä ne vetoavat vain rajalliseen asiakasryhmään, eikä palveluilla ole ainakaan toistaiseksi ollut keinoja eikä ilmeisesti aikomustakaan laajentaa kohdeyleisöään.

Joka tapauksessa sekin päivä vielä nähdään, kun joku syrjäyttää Facebookin nykyisestä asemastaan. Odotamme mielenkiinnolla.