E-kirjat, äänikirjat ja podcastit ovat täydentäviä mediaformaatteja, eivät kilpailijoita

Kindle lukulaite kädessä

Digitaaliseen julkaisuun työkaluja kehittävä saksalainen Bookwire teki kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin kirjojen ystävien suhtautumista e-kirjoihin, äänikirjoihin ja podcast-puheohjelmiin. Saksalainen yleisö piti mediaformaatteja toisiaan täydentävinä, ei pois sulkevina. Mieluisin formaatti lukijoille ja kuuntelijoille puolestaan näyttäisi olevan ennen kaikkea ikäkysymys.

Tutkimusraportti tiivistää kyselyn tulokset 12 kohtaan.

  • E-kirjat, äänikirjat ja podcastit ovat jo valtavirtaa. Ihmiset käyttävät usein samanaikaisesti kahta tai kolmea formaattia.
  • E-kirjat, äänikirjat ja podcastit ovat toisiaan täydentäviä formaatteja, jotka kilpailevat keskenään vain vähän.
  • Näiden kolmen mediaformaatin käytöllä on vaikutus toisiinsa siten, että esimerkiksi äänikirjan kuuntelu voi johtaa e-kirjan tai painetun kirjan lukemiseen.
  • E-kirjat ovat hieman suositumpia kuin podcastit ja äänikirjat. Lukijoiden ja kuulijoiden elämässä tilaa jää kuitenkin myös painetuille kirjoille.
  • Alle 24 vuotiaat nauttivat kirjojen kuuntelusta, kun taas 56 vuotiaat ja sitä vanhemmat lukemisesta. Tässä joitakin ilmaisia äänikirjoja kuunneltavaksi.
  • 25-55 vuotiaat ovat kaikkien kolmen formaatin ystäviä.
  • Alle 24 vuotiaat suosivat tilauspalveluita yksittäisten kirjojen hankkimisen sijaan, ja ovat podcastien suurkuluttajia.
  • Perheet ovat ahkeria digitaalisen median kuluttajia, heillä voi olla samanaikaisesti useita formaatteja käytössä.
  • Digitaalisia mediatuotteita etsitään aktiivisesti ennen kaikkea hakukoneilla ja verkkosivuilta.
  • Podcast-ohjelmien kuuntelu on tarkkaan valittua, ja kuuntelijat ovat uskollisia valinnoilleen. Bookwire näkee ilmaisten podcast-ohjelmien aikakauden olevan ohi, ja maksullisten ohjelmien nousevan tilalle.
  • Äänikirjat ja podcastit ovat usein muun toiminnan ohessa kuunneltavia, ja erityisesti liikkeellä ollessa suosittuja.
  • Älykkäät kaiuttimet, jotka vastaavat kysymyksiin ja esimerkiksi soittavat halutun kappaleen ovat nousemassa tärkeiksi myös äänikirjojen ja podcastien kohdalla. Bookwire uskoo älylaitteiden vaikuttavan median käyttötottumuksiim.

Bookwire teetätti kyselyn markkinatutkimusyhtiö GIM Gesellschaftilla, joka sai vastauksia 2355 saksalaiselta iältään 16-65 vuotta. Kysely tehtiin 28.8.-7.9.2020.

bookwire tutkimus
bookwire tutkimus
Lähde Bookwire.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *