Kuluttajat vaativat plaseboa – Erkki Leppänen

Kuluttajat vaativat plaseboa – Plasebovaikutuksen merkitys ja teho kuluttajamarkkinoinnissa

E-kirja: Kuluttajat vaativat plaseboa

Kirjoittaja: Erkki Leppänen
Kustantaja: Klaava Media
Julkaistu: Syyskuu 2012
ISBN:
978-952-5901-37-5 (EPUB)
978-952-7074-05-3 (Amazon Kindle)

Suurikokoinen kansikuva löytyy täältä.

Plasebovaikutuksen merkitys ja teho kuluttajamarkkinoinnissa.

Kuluttajien ostopäätöksistä valtaosa ei perustu rationaalisiin kustannus/hyöty-analyyseihin. Kuluttajat ostavat tunnesyistä, mutta selittävät hankintoja itselleen ja muille järkisyillä. Plasebovaikutus on eräs sellainen tunnesyy.

Plasebo, lumelääke, tarkoittaa tässä yhteydessä yrityksen kykyä tuottaa hyödyllisiä vaikutuksia asiakkailleen lumelääkkeen keinoin. Plasebovaikutus on todellista. Kyse ei ole huijauksesta tai ilmiöstä, jota ei olisi olemassa. Jos kuluttaja esimerkiksi ostaa tiettyyn vaivaansa tuotteen, jonka hän uskoo auttavan, ja kokee olonsa paremmaksi tuotteen käytön jälkeen, on vaikutus todellista.

Kirjassa tutkitaan kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia asioita, kuten uskomuksia, odotuksia, maailmankuvan muodostumista ja ehdollistumista tuttuihin asioihin. Markkinoijalla on monia plasebovaikutuksen tarjoamia keinoja, kuten hinta, palvelut, viestintä ja brändi vastatakseen kuluttajan mielihyvän kaipuuseen. Plasebovaikutus toimii silloin, kun asiakkaan omat aivot myyvät hänelle tuotteen.

Esimerkkitapausten avulla kirjassa analysoidaan plasebon avulla onnistuneita tuotteita ja palveluita. Lisäksi teoksessa esitellään konkreettinen toimenpidelista miten markkinoinnissa voi hyödyntää plasebovaikutusta.

Erkki Leppänen on eri puolilla maailmaa työskennellyt kokenut markkinoinnin ammattilainen. Hän on kirjoittanut useita myyntiä ja markkinointia käsitteleviä oppaita.

Lataa ilmainen e-kirja

Lue ilmainen näyte kirjasta:
Lataa EPUB-muotoinen e-kirja

Osta kirja

Saat koko kirjan heti luettavaksi näistä kaupoista:

Amazon.com ja maakohtaiset Amazon-kaupat.
Apple iBookstore -kaupasta kirjan voi ladata suoraan iPad, iPhone ja iPod Touch -laitteisiin. Apple iTunes -kaupassa voit katsoa kirjan tiedot ja ladata ilmaisen näytteen tietokoneelle
Elisa Kirja
Ellibs
Google Play Kirjat
Kobo

Kirjan sisällysluettelo

Johdanto
1. Irrationaalinen kuluttaja
2. Tuotteiden ja palvelujen plasebovaikutus
    Kokonaiskuva
    Uskomukset
    Ehdollistuminen
    Odotukset
3. Tuotteen hintaplasebo
    Plasebovaikutuksen suhde kysynnän hintajoustoon
    Ilmaistuotteen plasebovaikutus
4. Pelon lieventäminen plasebovaikutuksella
5. Esimerkkejä plasebovaikutuksesta
6. Plasebovaikutus toimimaan
    1. Kehitä plasebovaikutukselle otollisia tuotteita ja palveluja
    2. Lanseeraa rituaalituotteita
    3. Luo positiivisia odotuksia uutuustuotteelle
    4. Myy hyviä vuorovaikutuksia
    5. Myy helppokäyttöisiä tuotteita ja palveluja
    6. Tarjoa asiakkaille jotain ilmaiseksi
    7. Tarjoa kuluttajille mahdollisuus aistihavaintojen tekemiseen
Lähteet ja viitteet


Facebooktwittergoogle_plusredditpinteresttumblrmail

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *