Mikä markkinoinnissa on tärkeää juuri nyt? Kirja Vielä ehtii! tietää

Brändit jakaantuvat tulevaisuudessa kahteen ryhmään. Hyviin, ja huonoihin. Tämä ei ole vitsi, vaan raaka totuus. Hyvät brändit ymmärtävät, että kaikki asiakaskontaktien kohtaamispisteet tapahtuvat ensisijaisesti mobiili edellä. Ihmiset tarkastelevat tulevaisuudessa koko maailmaa mobiilin kautta. Mobiili ei ole enää jotakin meistä irrallista, vaan täysin luonteva tapa olla olemassa. Menestyvät brändit rakentavat itsestään koneiston, joka pystyy mobiilisti vuorovaikuttamaan kuluttajien kanssa äärettömän henkilökohtaiselta tuntuvalla tasolla.

Edellinen kappale on suora lainaus kirjasta Vielä ehtii! 22 tärkeintä asiaa, jotka markkinoijan tulisi ehdottomasti tietää digitalisoituneessa yhteiskunnassa. Kirjan kirjoittaja Sampo Luoto kertoo halunneensa laittaa yksiin kansiin kaiken sen tietotaidon, joka hänen pitkän kokemuksena mukaan on markkinointiasiantuntijoiden tärkeä tietää uusista trendeistä.

Tuo lainaus paitsi avaa kirjan myös samalla kertoo varsin hyvin mistä sen sisällössä on kysymys: markkinoinnin ikiaikaiset perusasiat (asiakaspalvelu, brändi, kokemus tuotteesta tai palvelusta, jne) kohtaavat uudet digitaaliset tekniikat ja niiden uudet mahdollisuudet. Markkinointi, mainonta ja viestintä yleensäkin joutuu hakemaan uusia tapoja toimia ja tavoittaa asiakkaita.

Mitä esimerkiksi seuraavan sukupolven langaton tiedonsiirtoteknologia 5G tarkoittaa markkinoinnille? Miksi kokonaan mobiiliteknologiaan perustuvat palvelut, kuten uudenlainen taksipalvelu Uber on ylivoimainen viime vuosituhannen toimintatapaan verrattuna? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saadaan selkeä vastaus kirjassa Vielä ehtii!.

Muutama lainaus kirjan monista erinomaisista kiteytyksistä:

Kuluttajat vaativat brändeiltä aivan uudenlaista avoimuutta ja rehellisyyttä. Kusetuksen aika on lopullisesti ohi.

Digitalisaatioon on sisäänrakennettu, että se sekä edellyttää kulttuurimuutosta että johtaa kulttuurimuutokseen.

Psykologisesta näkökulmasta pelillisyys toimii hyvin yksinkertaisesta syystä. Lähes kaikilla nisäkkäillä on havaittu tarve leikkisyyteen.

Toisaalta uusi maailma tarjoaa satoja mahdollisia kohtaamispisteitä, joissa kuluttajalle voi tarjota merkityksellistä sisältöä.

Lisää tietoa kirjasta Vielä ehtii! sen tuotesivulla.