Kun Klaava Media vuonna 2011 julkaisi kirjan Hyvästi media, digitaalisen median markkina-asema perinteisen median suhteen oli vielä pienehkö, mutta sen kasvu oli nopeaa. Oli vain ajan kysymys milloin ja miten media uusi ja vanha media vaihtaisivat paikkaa. Monen median kohdalla näin onkin tapahtunut. 2011 ei kuitenkaan vielä ollut edes olemassa ilmiötä, joka on luonut kokonaan uuden genren mediaan: videopelien pelaamisen katselun.
Kyse on uudenlaisesta viihteestä. Ympäri maailmaa tietokoneidensa ja puhelintensa ruutuja tuijottavat ihmiset ovat kirjautuneet YouTube, Twitch, tai johonkin muuhun suosittuun pelejä suoratoistona näyttäviin palveluihin. Suosituimmat katsomishetket ovat suuria turnauksia, joissa maailman parhaat esimerkiksi Fortnite-pelin pelaajat ovat kokoontuneet suureen tapahtumahalliin kisaamaan pelin mestaruudesta.
Pelaajat katsovat todella mielellään toisten pelaamista. YouTube-videopalvelun johtaja Ryan Wyatt kertoi VentureBeat-julkaisulle viimeisen 12 kuukauden aikana ihmisten katsoneen pelaamista 50 miljardin tunnin verran. Jos kaikki maailman ihmiset olisivat katsoneet pelejä, jokainen 7,5 miljardista ihmisestä olisi jännittänyt ruudun edessä noin 6,5 tunnin ajan vain videopelejä.
YouTube-johtaja kertoi keskimäärin 200 miljoonan ihmisen kirjautuvan palveluun joka päivä katsomaan pelaamista. The Next Web arvioi vielä muiden pelejä näyttävien palvelujen katsojamääriä, ja pääsi lopputulokseen, jossa ihmiskunta käyttäisi yhden vuoden aikana noin 7 miljoonaa vuotta aikaansa vain videopelien katsomiseen.
Mediamaailmassa ja oikeassakin maailmassa tämä on niin nopea ja suuri uuden käyttäytymistavan yleistyminen, että sille vetää vertoja lähinnä sosiaalisen median kasvaminen osaksi elämää ja työtä.
Ruotsalainen pelaamistaan YouTubeen kuvannut PewDiePie on alan uranuurtaja. Hän laittoi ensimmäiset videonsa verkkoon vuonna 2010. Nyt PewDiePiella on 76 miljoonaa fania, jotka saavat aina tiedon kun hänen YouTube-kanavallaan tapahtuu jotain. Hänen videoitaan on katsottu 19,5 miljardia kertaa.
Mark Zuckerberg aloitti Facebook-palvelun vuonna 2004, josta se on kasvanut yhdeksi maailman vaikutusvaltaisimmaksi mediakorporaatioksi. Yhtiö kertoo 1,5 miljardin ihmisen kirjautuvan tililleen päivittäin.
Vertailu ei ole aivan reilu, sillä Facebook yleisenä sosiaalisen median palveluna tavoittaa kaikki verkossa olevat ihmiset, kun taas pelien katselu kiinnostaa lähinnä niitä, jotka itsekin pelaavat samoja pelejä.
Median muutokset voiva olla näin nopeita ja suuria koska internet tavoittaa maailman kaikki kolkat. Kaikki ihmiset, joilla on mahdollisuus kytkeytyä verkkoon, tekevät sen ja löytävät sieltä omat kiinnostuksen kohteensa.
Pelaamisen katselun kehityspolku medialiiketoimintana on ennakoitavissa kun muistaa miten sosiaalinen media kehittyi. Liiketoimintaa syntyy ainakin mainonnasta, tuotesijoittelusta, sponsoroinnista, katsojien tietojen myynnistä ja katsojien tekemisen seurannasta.
Google-yhtiönä YouTube luonnollisesti jo näitä tapoja osaa hyödyntää. Kuulemme kenties myöhemmin miten muut ilmaispalvelut hyödyntävät katsojia myös muilla tavoilla.
Pelaamisen näyttäminen sopii hyvin myös televisioviihteeksi. Suorat lähetykset turnauksista sponsoreineen ja mainoksineen on television paraatilaji.