Yhdysvalloissa printtilehdistön mainostulot palasivat 1950-luvun tasolle

Yhdysvalloissa kansa siirtyi nopeimmin maailmassa internetin suurkuluttajaksi. Siellä on oltu nopeimpia myös e-kirjoihin ja lehtien sähköisiin versioihin siirtymisessä. Minne yleisö menee, sinne mainostaja seuraa. Professori Mark J. Perry keräsi Yhdysvaltojen lehdistön mainostulojen tilastot vuodelta 1950 aina vuoteen 2010. Tulos oli tyrmäävä: lehdistön mainostulot ovat palautuneet vuoden 1951 tasolle.


Lehtien levikki, USA
Lähde: Carpe Diem, Mark J. Perry.

Joitakin melko syviäkin notkahduksia lukuunottamatta lehdistön mainostulot kasvoivat USA:ssa 50 vuoden ajan. Huippuvuosi tulopuolella oli jo vuonna 2000, jolloin mainoksista kertyi 64 miljardia dollaria.

Kun printtimediassa mainostamisen alamäki USA:ssa alkoi, vauhti on ollut lujaa. Kesti vain 11 vuotta palata samalla tulotasolle (20 miljardia dollaria), jossa paperilehdet olivat vuonna 1950. Luvut on inflaatiokorjattu.

Ei siis ihme, että muutama suurilevikkinen sanomalehti, kuten New York Times ja Philapdelphia Inquirer tarjoaa jo lehden tilaajalle lukulaitteen kaupan päälle tai pienestä lisämaksusta. Laitteeseen saa lehden tuoreen numeron digitaalisena versiona.

Miten Suomessa? Levikintarakastus Oy mittaa Kansallinen Mediatutkimus -ohjelmassa suomalaisen lehdistön lukijamääriä. Lehdet ovat olleet noin 15 vuotta myös internetissä, mutta sitä ei Mediatutkimuksessa ole vieläkään kiire mitata, vaan ainoastaan paperilehtien levikkiä. Vuoden 2011 numerot kertovat painettujen sanomalehtien lukijamäärän laskeneen 2,0 prosenttia ja aikakauslehtien lukijamäärän laskeneen 3,6 prosenttia.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *