Äskettäin julkaistun maailman vaikutusvaltaisempien mediavaikuttajien listan innoittamana päätin tarkastella samaa asiaa digitaalisen median kehityksen kannalta. Ketkä ovat maailman ja Suomen digitaalisen median visionäärit?
Elokuva
Netflix-verkkovuokraamon perustaja Reed Hastings näyttää vahvasti suuntaa elokuvien jakelulle. Pohjois-Amerikassa kahdeksalla dollarilla kuukaudessa pääsee katsomaan elokuvia verkosta niin paljon kuin ehtii. Suomessa Star Wreck/Wreckamovie-puuhamiehet ovat lähteneet muuttamaan elokuva-alaa tuotantopäästä tuomalla sinne ohjelmistoalalta tutun open source-mallin.
Kirjallisuus
Digitaalisen aikakauden kannalta Amazon-verkkokaupan perustaja Jeff Bezos on kirja-alan kiistaton visionääri. Hän potkaisi liikkeelle e-kirjojen markkinan Kindle-lukulaitteella ja jakelujärjestelmällä. Suomessa e-kirjojen markkinaa kehittää aktiivisesti esimerkiksi Elisa Kirja.
Lehdistö
Steve Jobs tiedetään nerokkaaksi bisnesmieheksi ja uusien tuotekonseptien luojaksi. Nyt lehdistö laskee paljon tulevaisuudestaan Apple iPad-tabletin varaan, jolle lehtitalot ovat kuumeisesti kehittäneet omia digitaalisia tuotteitaan.
Musiikki
MP3-muotoisen musiikin leviäminen internetissä aiheutti alan vallankumouksen, mutta verkkojukeboksi Spotify on jo tekemässä seuraava vallankumousta. Maailman kaikki musiikki yhden klikkauksen päässä – eikä sitä tarvitse ladata mihinkään, ainoastaan kuunnella. Daniel Ek on vienyt Spotifyn myös Pohjois-Amerikan markkinoille. Suomessa uuteen musiikkiin keskittyvä verkkopalvelu Hitlantis on hieno esimerkki siitä, että muualtakin kuin USA:sta ja Ruotsista voi tulla media-alalle visionäärisiä tuotteita.
Radio
Twit.tv-palvelun perustaja Leo Laporte on radiossa uransaaloittanut teknologia-alan toimittaja. Podcast-äänitteistä vuosia sitten innostunut Laporte on kehittänyt digitaalisen aikakauden radioformaatin: ohjelmia, joita voi vain kuunnella tai myös katsoa. Mutta vain internetistä.
Televisio
Televisio-ohjelmia on pitkään ollut saatavilla TV-kanavien verkkosivuilla, mutta Yhdysvalloissa Hulu-niminen palvelu meni paljon pidemmälle. Se toi samaan palveluun yli 200 tuotantoyhtiön TV-ohjelmat ja kehitti erinomaisen järjestelmän katsojille ohjelmien katsomista varten. Jos Hulun kaltainen TV:n katselumalli leviää, TV-kanavat joutuvat miettimään asemaansa, sillä Hulussa ainoastaan ohjelmalla on väliä, ei kanavalla.
Internet
Internet-palveluita ja teknologioita kehittää moni nerokas tiedemies ja yrittäjä, mutta media-alaan eniten tulevat vaikuttamaan Sergei Brin ja Larry Page, eli Google. Hakukoneen, Gmailin, YouTuben, ja Google Plussan lisäksi yhtiö haluaa digitoida maailman kaikki kirjat, indeksoida maailman kaiken tiedon ja samalla ottaa tiukan otteen maailman mainosmarkkinoista.